Rozwój właściwości aerodynamicznych dla modelu FABIA wymagał ponad 3000 symulacji CFD, których wyniki zostały następnie zweryfikowane i dopracowane podczas jazd testowych.
- Pomimo tego, iż nowa FABIA jest większa niż jej poprzedniczka – jej wielkość w przedniej części wzrosła o około 3% – zmniejszyliśmy jej współczynnik oporu powietrza o prawie 10%. Już samo to ogranicza emisję CO2 o prawie trzy gramy na kilometr w cyklu WLTP. Aby to osiągnąć, przeprowadziliśmy ponad 3000 testów aerodynamicznych. Około 80% z nich odbyło się wirtualnie przy wykorzystaniu symulacje CFD na superkomputerze. Zwykły komputer osobisty potrzebowałby ponad 2000 lat, aby wykonać tę samą pracę – mówi Vít Hubáček, odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki ŠKODY FABIA.
Efektem prac nad rozwojem aerodynamiki nowego modelu FABIA jest współczynnik oporu powietrza Cd 0,28. Czwarta generacja tego modelu znacznie poprawia wynik swojego poprzednika i jednocześnie ustanawia nowy punkt odniesienia dla swojego segmentu w kategorii aerodynamiki. Właściwości te w znacznym stopniu przekładają się także na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Rozwój aerodynamiki wymagał współpracy pomiędzy ekspertami z zakresu projektowania, aeroakustyki, a także z inżynierami odpowiedzialnymi za nadwozie, podwozie i silniki. Co więcej, ŠKODA połączyła testy wirtualne wykorzystujące symulacje komputerowe z fizycznymi jazdami testowymi, przy czym te ostatnie wykorzystywane były głównie do weryfikacji i potwierdzania wyników symulacji.
Dziesiątki tysięcy godzin pracy superkomputera
Dział aerodynamiki ŠKODA AUTO pracował w dużej mierze w przestrzeni wirtualnej podczas opracowywania nowego modelu FABIA. Jako że optymalizacja aerodynamiki pojazdu jest niezwykle wymagającym zadaniem, a nawet niewielka zmiana może wywołać liczne konsekwencje w innych obszarach, inżynierowie wykorzystali superkomputery, aby wykonać jak najwięcej testów za pomocą symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics). W ciągu około trzech i pół roku wykonali ponad 3000 symulacji dynamiki płynów, co wymagało dziesiątek tysięcy godzin czasu obliczeniowego. Rola aerodynamiki w przemyśle motoryzacyjnym znacznie wzrosła w ostatnich latach i trend ten będzie się utrzymywał, ponieważ przepisy dotyczące emisji będą coraz bardziej rygorystyczne. ŠKODA AUTO stawia sobie kwestię ograniczenia CO2 za priorytet i znacznie zwiększyła swoje możliwości i kompetencje personelu w tej dziedzinie.
Specjalne żaluzje obniżające zużycie paliwa
Rezultatem licznych inteligentnych rozwiązań wprowadzonych w nowej ŠKODZIE FABIA jest najlepsza w swojej klasie aerodynamika. Ważnym czynnikiem wpływającym na ten wynik są innowacyjne żaluzje umieszczone we wlocie powietrza w przednim zderzaku. ŠKODA zdecydowała się wprowadzić tą technologię po raz pierwszy w tej klasie pojazdów. Ruchome listwy zamykają się, gdy chłodzenie nie jest wymagane, przez co aerodynamika samochodu wzrasta. Gdy układ napędowy wymaga chłodzenia lub podczas krótkich postojów, system otworzy listwy, aby umożliwić maksymalny przepływ powietrza. Przy stałej prędkości 120 km/h pozwala to na oszczędność paliwa do 0,2 l/100 km i zużycie do pięciu gramów CO2 mniej na kilometr. Ponadto samochód jest wyposażony w inne rozwiązania minimalizujące opór powietrza, takie jak: wloty w przednim zderzaku, które w kontrolowany sposób kierują strumień powietrza na boczne panele nadwozia i nadkola, zapewniając optymalną aerodynamikę. Przepływ powietrza pod samochodem został także udoskonalony przez dwanaście paneli podwozia, które w połączeniu z długim tylnym spojlerem i bocznymi wlotami zmniejszają opór i turbulencje powietrza z tyłu samochodu, a kształt lusterek zewnętrznych kieruje powietrze prosto w kierunku tylnych krawędzi auta. Ponieważ same koła odpowiadają za generowanie około 25% oporu powietrza w samochodzie, ŠKODA po raz pierwszy dla modelu FABIA, wprowadziła specjalne plastikowe wkładki, które sprawiają, że obręcze kół są bardziej aerodynamiczne.