Powszechne ograniczenia wywołane przez pandemię COVID-19 spowodowały poważne obciążenia dla produkcji i sprzedaży w ŠKODA AUTO, szczególnie w pierwszej połowie roku finansowego 2020. Zamknięto linie produkcyjne w czeskich fabrykach, a także wiele międzynarodowych kanałów sprzedaży. Marka zareagowała skutecznie, wprowadzając szybkie redukcje kosztów i programy restartowe. Dostawy do klientów na całym świecie znacząco wzrosły w porównaniu do pierwszej połowy roku. Od stycznia do czerwca 2020 roku dostarczono 426 700 pojazdów, a od lipca do grudnia – 578 100 samochodów.
Skuteczne zarządzanie finansami
– Zespół ŠKODY wykazał się ogromną odpornością i elastycznością w ekstremalnie trudnych warunkach. Chciałbym podziękować wszystkim naszym pracownikom za ich niezwykłe zaangażowanie. Dzięki wspaniałej pracy zespołowej już siódmy rok z rzędu udało nam się dostarczyć klientom na całym świecie ponad milion pojazdów. W Europie zwiększyliśmy nawet udział w rynku do 5,4%, dodatkowo wzmacniając naszą pozycję jako jednej z wiodących marek w segmencie wolumenowym. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji modelu OCTAVIA systematycznie unowocześnialiśmy portfolio modeli i kontynuowaliśmy kampanię e-mobilności, organizując światową premierę elektrycznego SUV-a ENYAQ iV. W ciągu najbliższych pięciu lat zainwestujemy około 2,5 miliarda euro w technologie przyszłości, aby skutecznie przeprowadzić markę przez proces transformacji – podkreśla Thomas Schäfer, prezes zarządu ŠKODA AUTO.
– Nasze rygorystyczne zarządzanie kosztami i środkami pieniężnymi opłaciło się w minionym roku obrotowym. W porównaniu z poprzednim rokiem obniżyliśmy koszty stałe o ponad 550 milionów euro. Umożliwiło to osiągnięcie solidnego zysku operacyjnego i dodatnich przepływów pieniężnych netto w trudnym środowisku biznesowym. Dzięki programowi NEXT LEVEL EFFICIENCY kładziemy podwaliny pod finansowanie ciągłej transformacji i osiąganie trwałej rentowności. Naszym celem jest dostosowanie ŠKODA AUTO do wymogów przyszłości oraz zmniejszenie kosztów i wydatków na przestrzeni kolejnych lat w całej organizacji – dodaje Klaus-Dieter Schürmann, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. Finansów i IT.
Duże inwestycje w ŠKODA AUTO
W ciągu najbliższych pięciu lat ŠKODA zainwestuje około 2,5 miliarda euro w najnowocześniejsze technologie. 1,4 mld euro zostanie przeznaczone na dalszy rozwój elektromobilności, a około 650 mln euro na działania związane z digitalizacją. Z kolei 350 milionów euro marka wyda na modernizację fabryk. Do głównych celów inwestycji należy zdobycie dodatkowej wiedzy w obszarach e-mobilności, oprogramowania i cyfryzacji, aby chronić miejsca pracy i oferować klientom najnowocześniejsze produkty i rozwiązania mobilne.
Program NEXT LEVEL EFFICIENCY
W ramach programu NEXT LEVEL EFFICIENCY ŠKODA podejmuje działania, których celem jest znaczące oraz trwałe obniżenie kosztów i wydatków we wszystkich obszarach marki, a także zaoszczędzenie środków finansowych na dalsze inwestycje. ŠKODA będzie systematycznie usprawniać swoje procesy, zmniejszając wewnętrzną biurokrację i zwiększając orientację na klienta.