Samochód z napędem hybrydowym to samochód, który dysponuje dwoma źródłami napędu. Najbardziej powszechne są auta hybrydowe zasilane „tandemem” złożonym z jednostki spalinowej (benzynowej lub wysokoprężnej) oraz elektrycznej. Ale nie wszystkie napędy spalinowo-elektryczne są jednakowe. Ogólnie można podzielić je na trzy grupy:
• hybryda plug in (PHEV) – w tym przypadku samochód dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania z gniazdka. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt kilometrów trasy na samym silniku elektrycznym, bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Efekt: hybrydą plug-in można np. codziennie dojeżdżać do pracy tylko w trybie elektrycznym, i to przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu. A ponieważ akumulator nie jest tu tak duży jak w konwencjonalnym samochodzie na prąd, jego ładowanie trwa krócej, np. w przypadku modelu Škoda Superb iV – od 3,5 do 5 h. Hybryda plug-in ma więcej zalet: na dalszych trasach oferuje zasięg nawet większy niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia jej wysokie osiągi.
• miękka hybryda (mild hybrid, mHEV) – zastosowany tu silnik elektryczny łączy zazwyczaj funkcje rozrusznika i alternatora; nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, ale potrafi odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystać ją później do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy (co przekłada się na niższe zużycie paliwa). Ponadto, pozwala wcześniej aktywować system start/stop (silnik spalinowy „gaśnie” przy zatrzymywaniu się, gdy auto jest jeszcze w ruchu – to też obniża zapotrzebowanie na paliwo), umożliwia tzw. żeglowanie (chwilową jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym) i zapewnia łatwiejszy rozruch jednostki napędowej – dzięki czemu zwiększa komfort. Istotną zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, nie wpływa on bowiem odczuwalnie na wzrost ceny samochodu.
• pełna hybryda (full hybrid, HEV) – tu dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości, może nawet samodzielnie napędzać samochód. Pojazdy HEV nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię w akumulatorze gromadzą dzięki pozyskiwaniu jej z pracy jednostki spalinowej lub podczas zwalniania lub hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala zarówno na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), jak i na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie). Niestety, hybrydy typu HEV mają szereg wad: w trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym 1 km, i nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.