Odległości, jakie nowoczesne hybrydy typu plug-in mogą pokonywać na samym prądzie, potrafią być naprawdę imponujące. Marka Škoda dla swoich nowych modeli w wersji PHEV, czyli nowej Škody Superb i nowej Škody Kodiaq, deklaruje maksymalny zasięg w trybie elektrycznym sięgający odpowiednio 130 i 120 kilometrów.
Zasięg zależy jednak od wielu czynników, które mogą go skrócić albo wydłużyć. Co zrobić, by cieszyć się bezemisyjną jazdą jak najdłużej?
Każda hybryda, także ładowana prądem ze źródła zewnętrznego, odzyskuje energię z pracy jednostki spalinowej oraz z hamowania. Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia funkcja hamowania silnikiem spowalnia auto, pozyskując wytworzoną w tym procesie energię i magazynując ją w akumulatorze.
Unikaj gwałtownego używania gazu i hamulca. Choć napęd hybrydowy oferuje bardzo dynamiczne przyspieszenie, a samo hamowanie odzyskuje energię, to w trybie elektrycznym zajedziesz dalej, utrzymując stałą prędkość i przewidując wydarzenia na drodze.
Kontroluj intensywność ogrzewania i chłodzenia. Sprytnym rozwiązaniem jest korzystanie z oferowanej przez hybrydy Škody funkcji zdalnego uruchamiania klimatyzacji podczas ładowania samochodu. Możemy wówczas ustawić pożądaną temperaturę w kabinie jeszcze przed jazdą, a korzystając z zewnętrznego źródła energii, a nie naszego akumulatora.
Pozbądź się zbędnych ciężkich przedmiotów i elementów wypoażenia (bagażnik dachowy potrafi znacznie zwiększyć zużycie energii). Sprawdzaj także ciśnienie w oponach. Jeśli jest zbyt małe, opór toczenia będzie większy i również niekorzystnie wpłynie na zasięg.
Dostępny w modelach Škody tryb jazdy Eco wspiera nas w ekonomicznej jeździe, która jest podstawą zarówno przy ograniczaniu spalania, jak i wydłużaniu zasięgu. Inteligentny układ sterowania zmniejsza wówczas przyspieszenie i prędkość maksymalną, ograniczając także moc klimatyzacji.
Fabryczna nawigacja w modelach Škody typu hybryda plug-in może by bardzo pomocna w optymalizacji zasięgu, bo potrafi tak dostosować i trasę i tryb jazdy, żeby podróż była jak najbardziej ekonomiczna.
Hybrydy typu plug-in umożliwiają przejechanie na samym prądzie sporych dystansw - w przypadku nowej Škody Superb to aż do 130 km, a nowej Škody Kodiaq 120 kilometrów.
W tym czasie nie zużywają one paliwa, a więc nie emitują do atmosfery szkodliwych spalin.
Także w trybie hybrydowym, gdy napęd elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, zużycie paliwa może być bardzo niskie - nawet 0,4 l/100 km. Przekłada się ono oczywiście na niższą emisję.
Jazda hybrydą plug-in może mieć prawie tak duży wpływ na poprawę jakości powietrza, jak jazda "elektrykiem". Wystarczy, że kierowca będzie korzystał na co dzień z trybu elektrycznego, zachowując wsparcie silnika spalinowego na długie wyjazdy i sytuacje, w których nie będzie możliwe doładowanie baterii.
średni dzienny przebieg samochodu w Polsce (wg danych projektu Odysee-Mure z 2022r.)
zasięg maksymalny nowej hybrydowej Škody Superb w trybie elektrycznym