legalne korzystanie z buspasów
bezpłatne parkowanie w wielu miastach
lokalną bezemisyjność pojazdu
możliwość wjazdu w strefy ograniczonego ruchu/czystego transportu
zakup tańszych aut elektrycznych dzięki dotowaniu środkami z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
Korzystanie z buspasów przez samochody elektryczne w Polsce jest regulowane przez ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z przepisami, samochody elektryczne oraz pojazdy napędzane wodorem mogą poruszać się po buspasach do 31 grudnia 2025 roku. To uprawnienie, mimo początkowych niejasności dotyczących interpretacji przepisów prawa o ruchu drogowym wprowadzonego ustawą o elektromobilności, nie zależy od umieszczenia dodatkowych informacji na znakach D-11/ D-12.
Jazda buspasami wymaga od kierowców samochodów elektrycznych znajomości i przestrzegania szczegółowych przepisów.
Będąc kierowcą samochodu elektrycznego możesz korzystać z buspasów również w weekendy, o ile lokalne przepisy nie stanowią inaczej.
W niektórych miastach, korzystanie z buspasów przez samochody elektryczne może być uzależnione od liczby pasażerów, dlatego tutaj też sprawdź lokalne przepisy, aby uniknąć mandatów.
Zwracaj uwagę na znaki pionowe i poziome, które mogą wskazywać na dodatkowe ograniczenia lub godziny, w których buspas jest aktywny.
Przechodząc do kwestii praktycznych – pewne wątpliwości budzi fakt czy przejazd samochodem elektrycznym przez skrzyżowanie na wprost buspasem jest dopuszczalny i odpowiedź brzmi tutaj: to zależy.
W tym przypadku zasady korzystania z buspasa się nie zmieniają i dotyczy to również uprawnienia pojazdu elektrycznego do poruszania się po nim w taki sam sposób jak autobus. Oznacza to, że zarówno autobus jak i pojazd elektryczny mogą korzystając z buspasa przejechać skrzyżowanie na wprost.
W tej sytuacji buspas nie biegnie przez skrzyżowanie, a jedynie autobusy mają prawo przejechać na wprost prawym pasem. Kierowcy pojazdów elektrycznych, próbując przejechać skrzyżowanie na wprost, popełniają wykroczenie, ponieważ nie są do tego uprawnieni. Wątpliwości budzi też sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach, która nie precyzuje, czy pojazdy elektryczne mogą korzystać z buspasa na wprost. Warto pamiętać o konieczności przestrzegania przepisów i dbania o bezpieczeństwo.
Niezwykle istotna jest kwestia specjalnej sygnalizacji dla autobusów. Tworząc przepisy zapomniano uregulować jednoznacznie tę kwestię. W związku z tym kierowcy samochodów elektrycznych mogą mieć uzasadnione wątpliwości co do tego, czy zachowują się zgodnie z przepisami. Sygnalizacja SB pozwala autobusom wjechać wcześniej na skrzyżowanie, ale jeśli nie pozwala elektrykom czy taksówkom, to te mogą je blokować. Nawet sama policja przyznaje, że to nielogiczne i elektryki powinny móc się stosować do tych właśnie świateł.
1. Kreska pionowa: Zezwolenie na wjazd za sygnalizator.
2. Dwie kropki: Zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany bez gwałtownego hamowania. Sygnał ten oznacza również, że za chwilę zapali się sygnał w kształcie kreski poziomej.
3. Kreska pozioma: Zakaz wjazdu za sygnalizator. Wyświetlane jednocześnie sygnały w kształcie kreski poziomej i dwóch kropek oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał w kształcie kreski pionowej.
Źródło: https://elektromobilni.pl/poruszanie-sie-elektrykiem-po-buspasie-nie-zawsze-jest-proste/
Renomowani dostawcy aplikacji z nawigowaniem twierdzą, że dobra nawigacja umożliwia omijanie korków. Nie jest to wcale takie oczywiste i z pewnością nie dotyczy największych miast w Polsce, w których kierowcy spędzają sporą ilość czasu w korkach. Gdyby to podsumować to zmotoryzowani Polacy w dużych aglomeracjach tracą przez stanie w korkach około 80 godzin w skali roku. To naprawdę sporo czasu, który można by wykorzystać w znacznie przyjemniejszy sposób.
Na postawie raportu TomTom Traffic Index z 2023 roku zebrano dane z 387 miast z 55 krajów świata, wśród których znalazło się 12 miast z Polski, które interesują nas najbardziej. Dla każdego miasta wyliczono średnie czasy pokonania 10-kilometrowej trasy w ścisłym centrum oraz w szerszym obszarze aglomeracji. W badaniu uwzględniono też to, że czasy przejazdów i płynność ruchu zmieniają się z zależności od pory dnia czy dnia tygodnia.
Które polskie miasta są liderami jeśli chodzi o czas stania w korkach? O dziwo na pierwszym miejscu nie jest Warszawa, lecz Łódź, w której pokonanie 10 km zajmuje 19 minut i 20 sekund. Bardzo zbliżony czas uzyskał Wrocław – 19 minut i 10 sekund, a na trzecim miejscu znajduje się stolica – na pokonanie w niej 10 km potrzebujemy 14 minut i 50 sekund.
Biorąc pod uwagę powyższe dane wydaje się, że możliwość korzystania przez samochody elektryczne z buspasów jest opcją, która pozwala ograniczyć czas spędzony w korkach. Istnieją dane dotyczące oszczędności czasu, dzięki korzystaniu z buspasów w polskich miastach. W Warszawie korzystanie z buspasów może skrócić czas podróży o 30-40% w porównaniu z poruszaniem się zwykłymi pasami ruchu, podobnie jest w dwóch innych dużych miastach: Krakowie i Wrocławiu. Dotyczy to zwłaszcza godzin szczytu, kiedy ryzyko utknięcia w korku jest największe.