Odkryj więcej odcinków z serii Elektrominuta

Parkowanie samochodem elektrycznym w strefach płatnego parkowania może być bezpłatne

 

W Polsce jednym z przywilejów, jakie mają właściciele samochodów elektrycznych, jest zwolnienie z płatności za parkowanie w oficjalnych miejskich lub gminnych strefach płatnego parkowania na drogach publicznych. Pojazdy te powinny być zasilane wyłącznie energią elektryczną gromadzoną poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Nie jest przy tym wymagane specjalne oznaczenie samochodu: zielone tablice ani naklejki EE na szybie. W przypadku braku oznaczeń służby kontrolne mogą wystawić wezwanie, ale przedstawienie dowodu rejestracyjnego powinno rozwiązać problem.

Brak opłat dotyczy oficjalnych miejskich lub gminnych stref płatnego parkowania na drogach publicznych. Władze miast dzierżawią tereny prywatnym firmom, a te tworzą na nich „parkingi niestrzeżone płatne”. Tego typu parkingi zlokalizowane są często na prywatnych nieruchomościach, np. przy sklepach, centrach handlowych, dworcach lub atrakcjach turystycznych. Warto w tej sytuacji zapoznać się z zasadami funkcjonowania tych miejsc.

Parkingi w miejscach prywatnych wyglądają podobnie jak miejskie strefy płatnego parkowania,  znajdują się tam też parkomaty. Informacje o operatorze parkingu mogą być umieszczone na małych tabliczkach informacyjnych, więc przed zaparkowaniem samochodu elektrycznego warto zwrócić na to uwagę, żeby wiedzieć, czy będzie trzeba za pozostawienie w tym miejscu swojego pojazdu zapłacić.

Źródło: https://elektromobilni.pl/strefa_wiedzy/czy-auta-elektryczne-parkuja-bez-oplat/

Jakie są zasady parkowania samochodem elektrycznym na „zielonych miejscach”?

Parkowanie na specjalnie wyznaczonych miejscach do ładowania samochodów elektrycznych, zwanych „zielonymi miejscami”, wiąże się z pewnymi zasadami. Warto więc je poznać!

„Zielone miejsca” to specjalne parkingi dla aut elektrycznych, wyposażone w ładowarki. Muszą być one oznaczone pionowym znakiem z napisem „EV” lub informacją „miejsce przeznaczone wyłącznie dla pojazdów elektrycznych”. Czasem jest to też poziomy znak,
czyli koperta, z dodatkowym napisem „EV” lub „EE”.

Zgodnie z przepisami parkingi oznaczone „EV” są przeznaczone dla kierowców aut elektrycznych tylko na czas ładowania samochodu.

Na czym – oprócz parkowania
– oszczędzamy, wybierając samochody elektryczne?

Na prądzie

kiedy ładujemy samochód w domu, korzystając przy tym z taryfy nocnej, koszt pokonania 100 km to znacznie poniżej 10 zł.

Na serwisowaniu

samochód elektryczny nie wymaga regularnej wymiany oleju, filtra powietrza, świec zapłonowych ani innych elementów napędu, a jego hamulce mniej się zużywają.

Na bieżącej eksploatacji

dzięki okazjonalnemu darmowemu ładowaniu w wybranych punktach.

Na ubezpieczeniu

ostatnie trendy u ubezpieczycieli pokazują, że można zapłacić niższą składkę OC.


Źródła:

https://elektromobilni.pl/strefa_wiedzy/ile-kosztuje-przejechanie-100-km-samochodem-elektrycznym/ 

https://elektromobilni.pl/strefa_wiedzy/koszty-eksploatacji-samochodu-elektrycznego/

https://elektromobilni.pl/auto-elektryczne-mozesz-ubezpieczyc-tanio/