Samochód elektryczny (BEV – ang. Battery Electric Vehicle) działa dokładnie tak samo, jak samochód z silnikiem spalinowym, z tą różnicą, że do napędu wykorzystuje energię elektryczną, czyli prąd. Zamiast silnika spalinowego, umieszczonego niekoniecznie pod maską, jest silnik lub silniki elektryczne, sterownik oraz zestaw akumulatorów.
Cały układ jest prostszy, czystszy i bardziej cichy, bo silnik elektryczny nie generuje hałasu. Energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorach jest przekazywana do silnika elektrycznego, który napędza koła samochodu bezpośrednio lub przez zespół przekładni mechanicznych.
Moment obrotowy silnika elektrycznego dostępny jest od zerowej prędkości obrotowej, w wyniku czego auto jest znacznie bardziej dynamiczne a technicznie nie ma konieczności stosowania sprzęgła. To właśnie dlatego samochody elektryczną podczas przyspieszania tak mocno wciskają w fotel, dają niewyobrażalne poczucie dynamiki i przyjemności z jazdy.
A skąd bierze się moment obrotowy? W przypadku silnika spalinowego ze spalania mieszanki (paliwa i powietrza) w cylindrze. W silniku elektrycznym na skutek oddziaływania pól magnetycznych wytworzonych przez stojan i wirnik. Prąd przepływający przez wirnik wytwarza wokół niego pole magnetyczne. Bieguny jednoimienne magnesu odpychają się, a różnoimienne przyciągają się, czego skutkiem jest powstanie ruchu obrotowego. Każdy, kto bawił się magnesami odczuł ich przyciąganie i odpychanie na własnej skórze.
W silniku elektrycznym nie dochodzi do procesu spalania mieszanki paliwa i powietrza, nie ma tłoków i cylindrów, wreszcie nie ma konieczności stosowania turbosprężarek. Nie ma więc konieczności smarowania elementów ruchomych olejem i chłodzenia silnika. Przekłada się to bezpośrednio na trwałość samochodu elektrycznego, czystość pracy oraz koszty utrzymania.
Poznaj bliżej Škodę Enyaq iV